پرواز بی سابقه قیمت مرغ در بازار


قیمت مرغ در بازار

اقتصاد 24- تجارت جهانی طیور بسیار پایین در مقایسه با کل تولید جهانی طیور نشان می دهد که همه کشورهای جهان در تولید طیور به عنوان مبنایی برای تامین پروتئین حیوانی خود به خودکفایی رسیده اند و این ادعا را به خوبی تایید می کند. تا به امنیت و اقتدار غذایی خود برسند. دلیل اصلی این رویکرد بهره وری بالای تولید گوشت طیور در مقایسه با گوشت قرمز است. گوشت قرمز می تواند همان مقدار گوشت را با مصرف غلات و آب بسیار کمتر تولید کند. این به دلیل پیشرفت های ژنتیکی در نژادهای گوشت طیور در دهه های اخیر است. ، دو عامل نرخ رشد وجود دارد و ضریب تبدیل گوی سبقت را از سایر رقبا گرفت.

با توجه به علاقه و اهمیت مشابه در زمینه ژنتیک و نیاز به اصلاح سویه های مورد استفاده در تولید مرغ، مجموعه سویه بابرکانال در ایران در دهه 70 تاسیس شد و برای اصلاح نژاد از هلند وارد شد. و نام ایرانی آرین انتخاب شد.

سید فرزاد ترکش، دبیرکل فدراسیون طیور ایران در این مقاله به آسیب، امنیت غذایی و قیمت مرغ ناشی از پرورش این نوع مرغ در کشور پرداخته است.

روند ورود به بازار از این طریق در ابتدا خوش شانس بود، اما پس از 20 سال توسعه ضعیف نسبت به رقبای خارجی، به حاشیه رفت و زیر سلطه ذخایر خارجی شالیزار قرار گرفت.

با این وجود، پس از بحران ارزی، سال‌ها پس از آغاز تحریم‌ها در سال ۱۳۹۶، به بهانه کمبود منابع ارزی، توسعه این سویه بار دیگر در دستور کار قرار گرفت و به مرغداران داخلی تحمیل شد. با این حال، کارشناسان تشخیص می‌دهند که توسعه این سویه به نفع اقتصاد کشور نیست، با توجه به وضعیت واردات غلات و مسائلی مانند راندمان خوراک که باعث رقابتی شدن آن می‌شود، مشکل را به کمیته مدیریت گزارش کرد. توسعه این رقم با نام اصلی ایران در هلندی در دستور کار قرار گرفت. این گزارش با نشان دادن انحرافات رخ داده در صنعت پروتئین داخلی با اصرار و اعمال فشار بر این نوع اصلاح نژاد از جمله ایجاد انحراف در آمار، مسئولان را به احتیاط در این امر دعوت می کند و توصیه می کند به این امر پایان داده و از آن جلوگیری شود. آسیب بیشتر

آریایی.قومیت بیگانه، نام ایرانی

در گزارشی که توسط فدراسیون طیور ایران تهیه شده، آمده است: کار اصلاح نژاد در دهه 70 با ورود یک نژاد هلندی به نام عبری آغاز شد اما با نام ایرانی آرین ادامه یافت. این محصول در چند سال اول با حاشیه حاشیه ای نسبت به رقبای خارجی عرضه می شد و موفقیت نسبی در بازار داشت، اما بیش از 20 سال بی توجهی و بی دقتی در توسعه و اصلاح ژن های آن، بی توجهی به این سهام منجر شده است. به حاشیه و کاملاً از رقابت سهام های خارجی بسیار توسعه یافته و مولد حذف شد.

در سال 1397 به بهانه مشکل موقت حواله های ارزی برای واردات اصل و نسب موجود سهام کشور، مشخص بود که مشابه سایر مشکلات ارزی کشور است، اما با پیگیری مناسب در نهایت باید این مشکل حل شود. مشکل است، اما برخی از احزاب بی پروا اطلاعات واقعی را تحریف کرده و این محتوای غیر واقعی را در سطح مراجع تصمیم گیری ملی منتشر کرده اند و باعث شده اند که آریان دوباره ظاهر شود. تمرکز روی سیستم بوده است. علیرغم اینکه می دانستیم سهام دارای نقاط ضعف زیادی است و 20 سال رها شدن و عقب ماندگی به این معنی است که نمی تواند جایگزین مناسبی برای سایر سهام مولد خارجی باشد، برنامه راین آلین برای استفاده از این شرایط متزلزل و غیراقتصادی راه حلی برای نجات کشور بود. . در دستور کار سیاستمداران قرار گرفته و بهای سنگینی را بر صنعت طیور و مصرف کنندگان تحمیل کرده است.

محاسبات اشتباه در رویکرد آینده نگر سیاست گذاران

بر اساس این گزارش، دستور این مقام مسئول مبنی بر تلاش در جهت احیای این نژاد بوده است، اما کمیته مدیریت مسئول سیاست گذاری و اجرای برنامه احیای مرغ آریان، آسیب شناسی این شکست را در نظر نگرفته است. نسب طی 20 سال گذشته با استراتژی توسعه شعارها و اصلاح نژادی و جایگزینی تدریجی، ماهیت و اهمیت توسعه عقلانی این تبار را در میان مدت و بلندمدت تضعیف کرده است. – اتکا به آینده برای تامین جوجه برای اجداد و مادران ملت با اتخاذ رویه های غلط، غیر استاندارد و غیر علمی بدون در نظر گرفتن ضرر و زیان مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن و وارد کردن آسیب های بیشتر به دلایل مبهم که توجیه آنها دشوار است، این نژاد را به تکثیر فوری سوق می دهد، بنابراین به آنها اجازه می دهد تا از حرکات چکشی، دستورات و تلاش برای حکومت آریایی ها توسط قدرت انحصاری دولتی استفاده کنند. هزینه گزاف حذف تدریجی جوجه های گوشتی داخلی و جایگزینی آنها با سویه های رایج از جیب ضرر و زیان مرغداران کشور، البته ضربه بزرگی به اعتبار این صنعت وارد کرد، غیر از این، هیچ چیز جواب نداد. من در خانه عصبی هستم.


بیشتر بخوانید: چرا مرغ 120 هزار تومان قیمت دارد؟


حتی امروز، پس از همه جنجال‌ها و بودجه دولتی، خط آریایی هنوز از بسیاری از جنبه‌ها از جمله بازده خوراک، کیفیت لاشه و زمان طولانی پرورش (که خود از فضای فیزیکی و زیرساخت‌های موجود کمتر استفاده می‌کنند) از ضعف‌هایی رنج می‌برد. نگه داشتن تداوم اصرار بر استفاده از آن بدون کمک و حمایت فنی لازم، نه تنها از استفاده گسترده از این سویه در صنعت طیور این کشور جلوگیری می کند، بلکه موجب هدر رفتن جدی منابع عمومی و خسارات هنگفت می شود. ورشکستگی و از دست دادن شغل مرغدارانی که مجبور به پرورش آریان شدند دومین صنعت بزرگ کشور پایدار است.

در مورد صادرات نیز به دلیل ویژگی های ژنتیکی ضعیف و ویژگی های لاشه چشم انداز صادرات به کشورهای توسعه نیافته وجود ندارد. به طور کلی لازم به ذکر است که برآوردهای کارشناسی نشان می دهد که استفاده از سویه های آریان در شرایط فعلی باعث کاهش 25 درصدی تولید مرغ با افزایش هزینه های مربوط به کشور می شود. در عین حال، ملاحظاتی از جمله وابستگی شدید کشور به واردات غلات و افزایش تقاضا و قیمت جهانی این کالاها با ادعای جایگزینی غلات در مقادیری بیش از ظرفیت تولید آریایی داخلی، لازم به ذکر است. مصرف غلات باید در نظر گرفته شود و استفاده از این سویه خطر را افزایش می دهد. جالب اینجاست که پس از چهار سال تحقیق و نظر همه سازمان ها و کارشناسان، با پیگیری های متعدد و کنفرانس های تخصصی در ابعاد مختلف، حتی سیاست گذاران این کشور نیز متوجه این موضوع شده اند. گسترش مرغ آرین اشتباه است و پیامدهای منفی دارد، اما هیچکس نمی داند چرا نمی توان آن را پس گرفت.

انحراف زنجیره طیور

بر اساس این مقاله، زنجیره مرغداری در این کشور مجبور به عدول از این فشار غیراصولی و غیراقتصادی شده است و به طور عینی نمی تواند دستورات دولت را اجرا کند و تا حدودی تجربه دوری از مشکلات را دارد. اجداد، عملکرد تجاری آنها بر اساس اسنادی که ارائه می دهند، با آنچه که در واقع انجام می دهند بسیار فاصله دارد و در نتیجه اولاً، اجداد و مادران آنها آمار واقعی تولید و جوجه کشی و تجارت گوشت کاملاً مخدوش است و قابل تحریف نیست. نقل شده است. دوم، هر طرحی مبتنی بر آمار برای حل مشکل. عرضه و قیمت مرغ در بازار عملا غیرممکن شده و مجازات های سنگینی برای دستگاه های دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده است. این کاملا بر خلاف شعار ریشه کنی فقر، تثبیت اقتصاد و تامین امنیت غذایی است.

آمار کاغذی

سیاستگذاران در تمامی بیانات و نوشته‌های سازمان‌ها و صاحب‌نظران حرفه‌ای کشور، اصلاح و توسعه شجره آریایی را بر اساس چند ادعای ادعایی و گاه بدون وکالت مطرح کرده‌اند، اما نظر علمی به شرح زیر است. . منطق اقتصادی و عملیاتی و محاسبات دقیق هزینه ها – مزایای این اقدام باید سرلوحه تصمیم گیری های سیاستی قرار گیرد و از تصمیم گیری های عجولانه و هیجانی پرهیز شود، اما توجه به این توصیه ها به دلیل عدم توجه به این توصیه ها نیست. هدر رفت، باز هم در قالب چند مدیر معاونت فناوری ریاست جمهوری و معاونت علوم دامی. به نظر می رسد موسسه تحقیقاتی نمی تواند پیشرفت این سویه را تضمین کند. این نوع سیاست باعث کمبود و قیمت ناعادلانه مرغ در بازار مصرف می شود و آمار مخدوش جوجه کشی توسط متولیان خصوصی و دولتی خبر موثقی برای حل این بحران نیست و نمی تواند باشد.

مسائل اجرایی و پیشنهادات

اگر بتوانم در این بخش به مهم ترین مسائل اشاره کنم، اولاً شکنندگی ساختار جوجه ها و مرغ های مورد استفاده باعث می شود که کیفیت اکثر جوجه های گوشتی و مرغ های تجاری هم تقریباً غیرممکن باشد. پرورش دهندگان جوجه های گوشتی مادر سویه های آرین هستند که طبیعتاً از نظر رشد و ایمنی صدمات اقتصادی جدی به مراکز پرورشی وارد می کنند.

علاوه بر این، به ویژه در شرایط فعلی صنعت، پذیرش دامداران گوشت و طیور که پایه مالی آنها بسیار ضعیف است و بیش از 80 درصد آنها واحدهای کوچک 30000 یا کمتر هستند، ضروری است و نیاز به شش برابر نقدینگی بازار داخلی است. به دلیل وزن کم و مصرف زیاد این نژاد، سال گذشته تقریباً در همین زمان ظهور کرد، اما نسبت به سایر نژادها بسیار ضعیف و مقاوم است، بنابراین درصد جوجه‌های یک روزه آریان کمتر از پارسال همین موقع رقابت سایر رقبا زیاد است و در نتیجه، شرکت‌های جوجه‌های گوشتی که آریان را پرورش می‌دهند نیز با زیان‌های هنگفتی روبرو می‌شوند که قابل جبران نیست و این پرورش‌دهندگان خطر حذف از زنجیره گوشت را حداقل برای یک سال دارند. جبران جایگزینی مرغ در کوتاه مدت عملا غیرممکن است و آسیب های ناشی از عدم تولید مرغ باید مد نظر سیاست گذاران ملی باشد.

جدای از این، ویژگی‌های لاشه مرغ (شامل تفاوت 8 تا 10 درصدی) باعث شده است که بازارهای طیور در سطح کشتارگاه در قالب فلس‌های طیور عمده‌فروشی و خرده‌فروشی قابل قبول‌تر باشند. کوچک بودن سینه آریان نسبت به سایر سویه ها و رنگ زرد پوست آریان و اصولاً کوچک بودن آریان با شهرت بسیار ضعیف و منفی همراه است و زیان های ناشی از آن به آریان منتقل می شود. مولدین جوجه های گوشتی و تلفات جوجه های گوشتی را دو برابر می کند.

این گزارش در ادامه می افزاید: تحریف آمار و از بین رفتن آمار واقعی در مورد پرورش دسته های مختلف آریایی های اجدادی، مادری و تجاری، هم پیامدهای اعمال خلاف را افزایش می دهد و هم متولیان امر مجبور به ارائه گزارش های غیرواقعی هستند. در آستانه ورشکستگی عرضه مرغ

از مسئولین محترم تقاضا داریم با آگاهی و مسئولیت کامل، امکانات موجود آریانیسم را در نظر گرفته و نظرات حاکم را سریعاً اصلاح نموده و احکام جاری را با شجاعت بازنگری نمایند، امیدوارم حرکتهای صحیح و اصولی در جهت توسعه آریانیسم را مرور نمایم. . صنعت طیور کشور در دستور کار همه دست اندرکاران دولتی و صنفی قرار خواهد گرفت. با حمایت بخش خصوصی ذی‌صلاح و روش‌های پیشنهادی آشکار و مسئولانه در مکاتبات متعدد فعالان، توسعه و توسعه صنعت طیور دست به دست هم خواهد داد. سیاست این نژاد در مسیر درستی قرار دارد و به زودی با صدور مجوز واردات برای نژادهای برتر که سابقه اثبات شده در ایران دارند، بحران اجداد حل خواهد شد.

سس: آینده