ارزش بورس در دو هفته ١۵٠٠ هزار میلیارد افت کرد!


قیمت بازار سهام

اقتصاد 24- فردین آقابزوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا از وضعیت بازار سرمایه پس از تصویب نرخ خوراک و علت لو رفتن اطلاعات و روند طولانی شناسایی کد متخلف قبل از اعلام این مصوبه گفت. اینطور است وگرنه همان افرادی که اکنون در صدد شناسایی کد متخلف هستند از ابتدا متوجه موضوع بوده اند، در واقع تکرار خطایی است که به صورت منظم ادامه دارد و به نوعی نهادینه شده است. بوده.

وی ادامه داد: یک ماه پیش ناظر مستقیم مرجع نظارتی هیچ یک از متغیرهای اقتصادی را مرتبط با این ریزش ها اعلام نکرد و مدعی شد که نوسانات آن طبیعی بوده و ناشی از سودجویی برخی اشخاص حقوقی و حقیقی است اما در عین حال این فرد نیز در آن زمان به دلیل حضور در میان افراد حاضر در کمیسیون های اقتصادی دولت از این پیشنهاد آگاه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وزیر اقتصاد نیز قاطعانه اعلام کرد که اگرچه در 27 اردیبهشت تصمیمی در مورد نرخ 7 هزار تنی خوراک پتروشیمی ها گرفته نشده بود، اما در نهایت در پایان خرداد ماه حدود 7 هزار تومان تعیین شد. و اعلام شد. این واقعاً چهره موضوع را فرسایش می‌دهد، زیرا در پایان اردیبهشت ماه، مصاحبه‌های مسئولان و نمایندگان مجلس یکی پس از دیگری منتشر می‌شد که هشدار می‌دادند تا اتفاقی که افتاده تکرار نشود. 1378. منشأ این اظهارات احتمال افزایش نرخ پتروشیمی ها و حذف تحقیقات پالایشگاه ها بود و مردم در اردیبهشت ماه با موضوع آشنا شدند، امروز بازار سرمایه با این مسائل دست و پنجه نرم می کند.


بیشتر بخوانید: ابرقدرت 2 میلیون واحدی دوام نمی آورد. رنگ بورس کمرنگ شد!


آقا بزرگی گفت: موضوع اصلی این است که تا زمانی که تصمیمات اقتصادی موثر در اتاق های بسته و بدون حضور ذی نفعان بازار اتخاذ می شود، به این معناست که سهامداران در این اتاق های فکر و تصمیم گیری نماینده ندارند، ضمن اینکه حضور محفوظ است و همانطور که در شورا می گویند محترم است. بورس دارای دو عضو غیر رسمی است.

وی گفت: مشکل در شناسایی کد فروش سهام در آن تاریخ است. وی تاکید کرد: در حالی که مسئولان بارها اعلام می‌کنند که در این بازه زمانی کدها را بررسی می‌کنند و شرکت‌های فروشنده را شناسایی می‌کنند، مشخص نیست چه کسانی در آن تاریخ خواهند بود، شرکت‌های C فروشنده بودند و در واقع این کار طولانی شد. فرآیند شناسایی کد موضوع را منوط به گذشت زمان و حل و فصل می کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این سوال پیش می آید که چرا به این موضوع فوق العاده مهم توجه نمی شود و صدا و سیما گزارشی از آن منتشر نمی کند، در حالی که در گذشته با هر رویداد اقتصادی به طور مرتب و مستمر گزارش هایی در این خصوص منتشر می شد. منتشر و توزیع شد.

وی با اشاره به سقوط و ریزش بازار پس از تصویب نرخ خوراک تاکید کرد: تاثیر افزایش نرخ خوراک و این مصوبه و تصمیم و همچنین کاهش یک میلیون و 500 هزار میلیارد تنی ارزش بازار سرمایه در این مدت کوتاه. دولت در دو هفته در حالی که قبل از این تصمیم دولت; ارزش بازار 9 میلیون و 800 هزار میلیارد تن بوده و امروز به حدود 7 میلیون و 300 هزار میلیارد تن رسیده است. اگرچه ارزش بازار سرمایه 1500 هزار میلیارد تن کاهش یافته است، اما هیچکس پاسخگوی آن نیست، هیچکس توضیحی به مردم و سهامداران نمی دهد.

آقا بزرگی گفت: اقدام غیرکارشناسی در بازار سرمایه صورت گرفته است و راه حل جبران این اقدام ایجاد زیرساختی است که اجازه وقوع چنین اتفاقاتی در بازار را ندهد، همانطور که در اتاق بازرگانی اتفاق افتاد و دیدیم که چگونه اتاق بازرگانی در انتخاب آقای صلاح ورزی با اقتدار عمل کرد. وارد عمل شد و نیروهای بسیار قدرتمندی سعی کردند رئیس منتخب را برکنار کنند اما سازمانی اجازه عزل آنها را نداد اما در بازار سرمایه مراکز و تشکل های موجود قدرتی در برابر دولت ندارند و سازمان بورس دارای قدرت است. قدرت اجرای بخش 9. و 11 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار شامل آن نمی شود و قانون به صراحت می گوید سازمان بورس باید از بروز تصمیمات و مسائل حقوقی ذینفعان که بازار را مخدوش می کند جلوگیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه نقطه شروع این اصلاحات ناعادلانه قیمتی در بورس را تصمیمات نادرست و دخالت های اجباری دولت دانست و افزود: منشأ اصلی همه تغییرات عمده در بازار، دولت به عنوان بازیگر 80 درصدی است. اقتصاد بازار سرمایه و این موضوع بزرگترین ریسک اقتصادی است. و بزرگترین ریسک بازار سرمایه کشور ماست.

وی ادامه داد: در شرایطی که مسئولان مرتب مدعی می شوند بازار قابل پیش بینی و شفاف است، این اتفاقات و تصمیمات نشان می دهد که بازار سرمایه در ایران نه شفاف است و نه عادلانه و هیچ پیگیری وجود ندارد و همه از این فضا می ترسند. نتیجه آن نیز بسیار جالب است، سالی که تورم و کنترل رشد تولید نامگذاری شد، این تصمیم دولت، پول و نقدینگی را از بازار سرمایه به سمت بازار سفته بازی هدایت و هدایت کرد.

آقا بزرگی گفت: این روزها هر سهامداری از بازار خارج می شد، اولین بازاری که انتخاب می کرد طلا و سکه و ارز بود یا خودرو ثبت نام می کرد یا در حال خرید و فروش کالا بود. این تصمیم تحت عنوان مقررات دولتی که در واقع برای کسب درآمد بود، آسیب جدی به بازار سرمایه وارد کرد.

وی درباره عقب ماندگی بازار سرمایه از سایر بازارهای موازی گفت: این مشکل در تنظیم اقتصاد وجود دارد و من می بینم اقتدار مافیایی که در بازار خودروسازی وجود دارد در بازاری مانند این وجود ندارد. . بازار سهم در حالی که معاملات در بازار خودرو و مسکن با نرخ دلار حداقل 65 هزار تن انجام می شود، نباید با بورس برخورد نامطلوب کرد.

وی تاکید کرد: در حالی که این بازارها در حال حباب هستند، وظیفه دولت انتقال نقدینگی از این بازارها به بازار سرمایه است و حداقل در راستای شعار سال، این نقدینگی که سر به فلک می کشد و در مدت زمان کوتاهی ترمیم می شود. روز در یک ماه به 7 هزار می رسد. به هزار میلیارد تن می رسد، باید کنترل شود و راه حل انتقال آن به بازارهای مولد است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید توجه داشت که راه حمایت از سایر بازارها نه انتقال سرمایه و نقدینگی از بورس به سمت بازار خودرو و سایر کالاها، بلکه اجرای این استراتژی است. به نظر می رسد دولت به این نتیجه رسیده است که نمی تواند نقدینگی را با روش هایی مانند کاهش سود بانکی، کاهش قیمت تولید کنترل کند و راه حل این است که نقدینگی را از بورس به سمت بازارهایی مانند خودرو هدایت کند که در حال حاضر 450 درصد مردم این بازار را دارند. یک سهام پول در این بخش گیر کرده است.

منبع: ایلانا