وزیر اقتصاد: نارضایتی زیادی از مناطق آزاد به گوش می‌رسد


سخنان وزیر اقتصاد درباره مناطق آزاد

اقتصادی 24- احسان خاندوزی امشب در اختتامیه دومین نمایشگاه بسته های سرمایه گذاری و توانمندی های صادراتی مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در اصلاحات ساختاری مناطق آزاد باید سه مسیر را به صورت ویژه در نظر بگیریم، در غیر این صورت منطقه آزاد نامیده می شود، اما نام خاصی پیدا نمی کند.

وی افزود: ابتدا باید فعالان مناطق آزاد را از بوروکراسی مناطق آزاد آزاد کنیم. نارضایتی های زیادی وجود دارد که فرآیندهای داخل مناطق آزاد روان و آسان نیست و گاه هزینه بر و زمان بر است. دوم، رهایی مدیران مناطق آزاد از زنجیر و غل و زنجیر ایجاد شده توسط مدیران مرکز.

خاندوزی تصریح کرد: موارد زیادی وجود دارد که بررسی‌ها در داخل منطقه انجام می‌شود، اما اخذ مجوزها پروژه‌ها را ماه‌ها و سال‌ها به تاخیر می‌اندازد و با وجود داشتن قانون و مصوبات در هیئت دولت، وقتی وارد حوزه اجرا می‌شویم مشکل ایجاد می‌شود.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ثالثاً باید مناطق آزاد را از ضوابط محدودکننده ای که در گذشته مانع توسعه منطقه شده بود، رها کنیم. امروزه سامانه‌های اطلاعات اقتصادی مناطق آزاد به‌طور کامل به سامانه‌های ملی متصل شده‌اند، ضمن اینکه نسبت به سال‌های گذشته، محدودیت‌های حوزه واردات، جذابیت مناطق آزاد را برای واردات کم‌تر کرده است، بنابراین نگرانی از تضعیف تولید ملی کاهش یافته است، بنابراین اکنون زمان مناسبی برای کمک به این مناطق است.


بیشتر بخوانید: دلسردی سرمایه گذاران در مناطق آزاد


وی گفت: ما موافقیم که مرکز خدمات سرمایه گذاری در مشهد ایجاد شود و کانونی برای سرمایه گذاران و موسسات سرمایه گذار باشد.

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد ما در بطن برنامه هفتم توسعه برای اجرای دستورات کاهش غل و زنجیر مناطق آزاد و بازگرداندن قدرت آنها است.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: این سه اقدام کمک زیادی به بهبود چشم انداز عملکردی مناطق آزاد می کند. همچنین بحث پاسخگویی، توسعه اجتماعی و محلی در راستای رویکردهای ملی و مسئولیت بالقوه وجود دارد، بنابراین امیدوارم این موارد سوابق مناطق را به جلو ببرد و نقطه عطفی از دولت های قبلی باشد.

آبنما: تسنیم