وضعیت فعلی صنعت ساختمان مورد رضایت دولت است!/ صنعتی‌سازی مسکن کار دولت‌ها در ایران نیست


صنعتی سازی

اقتصاد 24، مریم بهنام راد- دولت ها به دنبال شعارها و وعده های زیادی در بحث توسعه مسکن از طرق مختلف هستند تا بازار را آرام کنند، اما نه هیچ کدام از این برنامه ها را اجرا می کنند و نه به بخش خصوصی اجازه اجرای آن را می دهند، زیرا می خواهند کشور را اداره کنند. به سبک و سیاق خود هرگز به عواقب تصمیمات یا تأخیر در اجرای برنامه های بلندمدت فکر نمی کردند و نمی خواهند.

از ساخت مسکن حمایتی گرفته تا صنعتی شدن مسکن، می توان گفت اینها پروژه های بزرگ و دست نیافتنی هستند و به نوعی نماد دولت ها در دوران تشدید بحران گرانی و کمبود مسکن هستند.

اگرچه در زمینه های مختلف حتی در صنعت ساختمان در یکپارچگی پیشرفت می کند، اما متاسفانه صنعت ساختمان کشورمان در بخش های مختلف از مسیر یکپارچگی فاصله دارد که دلیل اصلی مشکل فعلی است.

کارشناسان معتقدند؛ صنعتی سازی در حوزه مسکن تاکنون مغفول مانده است و در قانون برنامه هفتم باید به صنعتی شدن ساختمان ها و استفاده از تجربیات در این زمینه به گونه ای توجه شود که نیازهای مسکن را تامین کند. جوامع تا حد زیادی قابل حل است.

بازار مسکن نیاز به علم جدید دارد

در همین رابطه حسن محتشم عضو هیئت انبوه سازان استان تهران در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: دولت ها با شرایط فعلی بازار ساخت و ساز مسکن موافقت کرده اند ضمن اینکه برای بهبود بخش تولید در در بازار مسکن باید از علم و متخصصان روز استفاده کرد.» اوه

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: همچنان در صنعتی شدن ساختمان از کشورهای دنیا عقب هستیم. دولت به شرکت‌های دارای فناوری‌های نوین در بخش مسکن مشوق‌ها و تسهیلات می‌دهد، اما این تنها راه برای حرکت به سمت صنعتی‌سازی مسکن نیست.


بیشتر بخوانید: افزایش 950 درصدی قیمت مسکن در تهران / آقای بالا بردن آیا از اجاره بها اطلاعی دارید؟


به گفته محتشم، ابتدا باید فناوری در این بخش نهادینه شود و سپس برای تسریع در این مسیر باید مشوق ها و حمایت های دولت ارائه شود، بحثی که دولت کاملا از انجام آن ناتوان است و به آن توجهی نمی کند. در بخش صنعتی سازی ساختمان، واردات فناوری و بومی سازی توسعه نیافته است و دولت هیچ تلاشی برای انجام این بحث و پذیرش بازار ساخت و ساز با این شرایط نکرده است.

نوآوری در صنعت ساخت و ساز مسکن هر روز عقب می ماند

یکی از اعضای هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه جدا از اینکه توان کشور برای ساخت یک میلیون واحد در سال امکان پذیر نیست، گفت: صنعتی شدن ساختمان ها یکی از الزامات اصلاح ساخت و ساز مسکن در کشور و نوآوری رمز موفقیت صنعت ساختمان است ساخت و ساز با توجه به نیاز جامعه ضروری است، با توجه به توسعه روش ها و مصالح جدید، شرکت های ساختمانی می توانند ارائه دهند. پروژه های قبل از شرایط فعلی برای رفع نیازهای مسکن. متاسفانه نوآوری در بخش مسکن به دلیل تاخیر در اجرا نسبت به سایر کشورها روز به روز عقب می‌افتد.

ورود دانش در صنعت ساخت و ساز ضروری است اما دشوار!

به گفته محتشم، فناوری در صنعت ساختمان پیشتاز است، اما امروزه به دلیل مشکلات و موانع اقتصادی، ورود دانش به صنعت ساختمان دشوار و گاه غیرممکن است.

یکی از اعضای هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: افزایش بهره وری در بخش ساخت و ساز با استفاده از فناوری های نوین که موجب پایداری و کمک به مقابله با بحران تغییرات اقلیمی می شود یکی از زمینه های اصلی صنعتی شدن ساخت و ساز مسکن است. موضوعی که اکنون در سر و صدای بحران ساخت و ساز در بخش مسکن نادیده گرفته شده است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: به طور کلی از صنعتی سازی ساختمان ها در پروژه های بزرگ و انبوه سازی استفاده می شود چرا که صنعتی سازی مسکن در متراژهای کوچک و متراژ کوچک واقعا مقرون به صرفه و اقتصادی نیست.

یکی از اعضای هیات مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: امروز بحث تلفیق ساخت و ساز در بافت های فرسوده و همچنین تولید مسکن توسط انبوه سازان حلقه مفقوده توسعه اقتصادی مسکن است، بنابراین این صنعت به دلیل سهم اندک آن در تولید مسکن و عدم استفاده گسترده از ظرفیت‌های تولیدی، توده‌ها طی سال‌ها امروز شکست خورده‌اند.

صنعتی سازی

آیا متخصص صنعتی سازی مسکن وجود دارد؟

محتشم در پاسخ به این سوال که آیا نیروی کار مناسبی برای توسعه صنعتی شدن ساخت و ساز مسکن در کشور وجود دارد یا خیر؟ وی گفت: اجرای پروژه های عمرانی با روش های صنعتی و فناوری های نوین نیازمند نیروهای مجرب و آموزش دیده است. اکنون کارگران جامعه به تدریج به سمت تحصیلات عالی می روند و به همین دلیل در درازمدت توسعه بازار تولید با روش قدیمی با کمبود نیروی کار ساده و اجرایی مواجه خواهد شد.

یکی از اعضای هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران گفت: البته نیروی کار ماهر تنها بخشی از اجرای طرح های توسعه توسعه صنعتی سازی نیست، به دلیل فضایی که متولیان اجرای چنین صنعتی هستند. هنوز به نیازهای جامعه توجه چندانی نمی کند که چگونه نیروی کار ماهر می تواند برنامه های توسعه را اجرا کند. آسان برای اعمال؟!

دولت در صنعتی شدن مسکن به بخش خصوصی اعتماد ندارد

این فعال صنفی با اشاره به اینکه بازار مسکن نیازمند تحول جدی است، گفت: وقتی دولت به بخش خصوصی ایمان و اعتماد نداشته باشد، ظرفیت های موجود در بحث صنعتی شدن به راحتی تمام می شود.

محتشم تاکید کرد: کاهش هزینه های تولید، تسریع در ساخت و ساز و استفاده از حداقل امکانات برای حداکثر بهره وری و بالاتر از آن استحکام و تقویت مسکن از جمله مواردی است که با حرکت به سمت صنعتی شدن مسکن می توان به آن دست یافت. مهم است و به دلیل کمبود اطلاعات در بین متولیان و عدم اعتماد به بخش خصوصی، مورد غفلت قرار گرفته است.