خودرو‌هایی با ریزش ۸ تا ۶۵ میلیون تومانی در قیمت


کاهش 8 تا 65 میلیون تنی قیمت خودرو

اقتصاد 24 – بررسی بازار خودرو در هفته گذشته (از سوم تیرماه تا نهم تیرماه) حکایت از کاهش قیمت انواع محصولات خودرو در کشور دارد. در نتیجه محصولات پرتعداد این دو خودروساز بزرگ، قیمت محصولات ایران خودرو را بین 20 تا 65 میلیون تن و قیمت محصولات سایپا را بین 8 تا 24 میلیون تن کاهش داده است.
به گزارش ایسنا، بررسی آخرین قیمت ها در بازار روز پنجشنبه (8 تیر) و مقایسه آن با ابتدای هفته (3 تیر) نشان می دهد که بازار با افت شدید قیمت ها مواجه شده است.

این کاهش قیمت در تمامی محصولات خودرو اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی قابل مشاهده است. این در حالی است که پیگیری‌ها از بازار و نمایشگاه‌های خودرو حاکی از آن است که بازار همچنان در حالت نزولی کامل قرار دارد و سطح معاملات به صفر رسیده است. با این حال، فروشنده که نگران کاهش بیشتر قیمت هاست، سعی می کند خودرویی را که در اختیار دارد بفروشد، اما خریدار به امید کاهش بیشتر، از خرید خودداری می کند.

در تیراژهای بزرگ دو خودروساز بزرگ که تقاضای آنها همیشه بالاست، افت شدید قیمت در هفته گذشته مشهود و محسوس است.

در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو، حداقل کاهش قیمت سواری 10 میلیون تومان (به جز وانت آریسان 2 با 10 میلیون کاهش قیمت) و حداکثر 65 میلیون تومان برآورد شده است. رانا پلاس در هفته گذشته 20 میلیون تومان و هایما S7 توربو پلاس اتوماتیک با 65 میلیون تومان کاهش قیمت، بیشترین کاهش قیمت را در بین محصولات این گروه خودرویی تجربه کردند.
در محصولات گروه خودروسازی ساپا اما شیب کاهش قیمت ملایم‌تر است و ممکن است شاهد کاهش 8 تا 24 میلیون تنی باشیم. خودروی تیبا هشت میلیون تومان و وانت سایپا 10 میلیون تومان ارزان شدند اما بیشترین کاهش در شاهین با 24 میلیون تومان و تیبا 2 (تولید 1401) با 19 میلیون تومان به ثبت رسید.

قیمت محصولات پرتیراژ دو خودروساز بزرگ در ابتدای هفته گذشته (شنبه 24 تیرماه) و آخرین روز (پنجشنبه 9 تیر) و میزان کاهش در این یک هفته را در زیر مشاهده می کنید:

کاهش 8 تا 65 میلیون تنی قیمت خودرو

برخلاف آنچه که برای ساماندهی بازار خودرو مقرر شده بود، تا اطلاع ثانوی از درج قیمت خودروهای نو و کارکرده خودداری شده و مرجع رسمی اعلام قیمت بر عهده اتحادیه نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو تهران خواهد بود (طبق هماهنگی صورت گرفته با انجمن مذکور)، اما لیست قیمت نهایی ارائه‌شده توسط انجمن برای تاریخ 2 خرداد ماه است و پس از آن، لیست قیمت‌ها در سایت انجمن ارائه نمی‌شود. در این مدت قیمت ها از غرفه داران سطح شهر جمع آوری شده است.

یادآور می شود، با دستور سازمان امداد تا اطلاع ثانوی و به منظور ساماندهی بازار خودرو، مقرر شد از اعلام و درج قیمت نقدی خودروهای تولید داخل در سایت های فروش جلوگیری شود و قیمت معاملات از سقف قیمت نهایی بارگذاری شده در سایت اتحادیه صنف فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران تجاوز نکند.