هر‌آنچه که باید درباره روغن ترمز خودرو و انواع آن بدانید


26 ژوئیه 1402 در 09:04

فرآیند ترمزگیری در خودرو چگونه انجام می شود؟ کاربرد روغن ترمز در این فرآیند چیست؟ چگونه انواع روغن ترمز را تشخیص دهیم؟ در این مقاله هر آنچه که باید در مورد روغن ترمز خودرو بدانید را به شما خواهیم گفت.

وقتی صحبت از انواع روان کننده های خودرو می شود، به طور پیش فرض فکر ما به سمت روغن موتور می رود. اما در خودروهای امروزی از روغن در قسمت های دیگر خودرو مانند گیربکس (روغن واسکوزین)، ترمز و سیستم هیدرولیک به عنوان تکیه گاه استفاده می شود. امروز ما به طور انحصاری روی روغن ترمز تمرکز خواهیم کرد.

فرآیند ترمزگیری در خودرو چگونه انجام می شود؟

قبل از هر توضیحی در مورد خود روغن، ابتدا به بررسی نحوه انجام فرآیند ترمز در خودرو می پردازیم تا نقش روغن در این سیستم را بهتر درک کنیم.

همه ما می دانیم که با فشردن پدال مرکزی، سیستم ترمز هیدرولیک خودرو فرآیند ترمز را فعال کرده و خودرو شروع به توقف می کند. اما با فشار دادن پدال ترمز چه اتفاقی می افتد؟

طبیعتاً نیروی مستقیم پای ما هنگام فشار دادن پدال ترمز برای توقف خودرو کافی نیست. هنگامی که پدال ترمز با نیرویی که از پا وارد می شود به عقب رانده می شود، این نیرو در سیستم ترمز ضرب شده و به چرخ ها منتقل می شود.

انواع مختلفی از سیستم ترمز در خودروها وجود دارد (هیدرولیک، مکانیکی، پنوماتیک، خلاء، مغناطیسی و الکتریکی) استفاده از سیستم هیدرولیک بیش از سایرین در صنعت خودروسازی رواج دارد، از این رو به بررسی عملکرد سیستم هیدرولیک ترمز می پردازیم.

سیستم هیدرولیک ترمز خودرو: در این نوع سیستم با فشردن پدال ترمز نیرو را با استفاده از سیستم هیدرولیک ترمز از پای خود به چرخ های خودرو منتقل می کنید. وظیفه این سیستم چند برابر کردن توان ورودی و انتقال آن به چرخ های خودرو با استفاده از یک سیال تراکم ناپذیر است. از آنجایی که اتلاف انرژی در این سیستم بسیار مهم است، سیال مورد استفاده در این سیستم باید تراکم ناپذیر باشد تا بتواند نیروی وارد شده به آن را بدون تلفات به مقصد منتقل کند. در واقع نیروی اعمال شده نباید برای متراکم کردن مایع داخل سیلندر استفاده شود. طراحی پدال نیز باید به گونه ای انجام شود که کمترین نیروی ممکن را دریافت کرده و سپس با مقدار بیشتری (با تغییر در نحوه انجام دامنه حرکت) به سمت دیگر منتقل شود. اساس عملکرد سیستم هیدرولیک ایجاد و افزایش میزان اصطکاک بین لاستیک خودرو و جاده است. در مجموع فعالیت سه قسمت اصلی اهرم (پدال)، هیدرولیک و اصطکاک سیستم هیدرولیک نیروی پای شما را حدود 36 برابر می کند و به لاستیک ها منتقل می کند. یعنی اگر 4 کیلوگرم نیرو به پدال وارد کنید، 144 کیلوگرم مقاومت به چرخ های خودرو اعمال می شود.

روغن ترمز

کاربرد روغن ترمز در این فرآیند چیست؟

روغن ترمز یک مایع هیدرولیک با ویسکوزیته کم است که در فشار بالا متراکم نمی شود. فاصله بین مولکولی این مایع بسیار کم است و با فشارهای معمولی و نسبتاً زیاد، این فاصله کم نمی شود و حجم آن کاهش نمی یابد. این تراکم ناپذیری به این معنی است که نیروی وارد بر این سیال بدون اتلاف انرژی منتقل می شود. اگر روغن ترمز متراکم شود، نیروی وارد شده به پدال ترمز توسط راننده ای که می خواهد خودرو را در سریع ترین زمان ممکن ترمز کند و آن را متوقف کند، به طور کامل به لنت ترمز منتقل نمی شود و ترمز نمی تواند به طور موثر عمل کند. سرعت خود را کم کنید و توقف کنید، خودرو باشید از آنجایی که در سیستم هیدرولیک ترمز خودرو، نیروی وارد بر پدال خودرو و نیروی وارد بر چرخ های خودرو چندین ده برابر اختلاف دارند، تراکم پذیری روغن ترمز باعث کاهش نیروی وارده می شود. چندین بار روی چرخ های ماشین.

روغن ترمز

دومین نکته مهم در مورد روغن ترمز نقطه جوش است. زیرا انرژی جنبشی چرخ ها در اثر اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل شده و باعث افزایش دمای سیال داخل سیستم هیدرولیک می شود. اگر روغن ترمز به نقطه جوش برسد تغییر رنگ داده و پوسیده می شود.

با انواع روغن ترمز آشنا شوید

روغن ترمز خودرو بر اساس نقطه جوش، تراکم پذیری، مواد ساختمانی و رنگ روغن در 5 سری مختلف با پیشوند نقطه مشخص شده است.

روغن ترمز

DOT مخفف Department of Transportation است که به وزارت حمل و نقل ایالات متحده اشاره دارد. روغن ترمز خودروهای سبک از DOT 1 تا DOT 5، DOT 1 و DOT 2 برای خودروهای قدیمی و DOT 4، DOT 3 و DOT 5 برای خودروهای مدرن طبقه بندی می شوند.

ویژگی های روغن های DOT 1 تا DOT 5:

    • نقطه 1: روغن های ترمز سری اول مخصوص ماشین های قدیمی است. این روغن ها از مواد معدنی ساخته شده اند و کمترین نقطه جوش 190 درجه سانتیگراد را دارند. با توجه به سرعت بالای خودروهای امروزی و آزاد شدن انرژی اصطکاکی بیشتر در هنگام ترمزگیری، دمای این سری روغن به سرعت به نقطه جوش می رسد و منجر به تخریب روغن می شود.
    • نقطه 2: این مدل روغن زرد از مواد معدنی با نقطه جوش 205 درجه سانتیگراد ساخته شده است که به دلیل نقطه جوش پایین فقط برای خودروهای قدیمی استفاده می شود. این طیف از روغن های ترمز به سختی در بازار یافت می شوند و چندان قابل اعتماد نیستند.
    • نقطه 3: روغن‌های ترمز مطابق با استاندارد DOT 3 از محبوب‌ترین و پرکاربردترین روغن‌های ترمز در سیستم خودرو در بسیاری از کشورها هستند. این روغن ها را می توان در خودروهای قدیمی، نیمه مدرن و مدرن استفاده کرد. نقطه جوش این روغن های ترمز 205 درجه سانتیگراد و حداقل دما 140 درجه سانتیگراد برآورد شده است. این دمای جوش در اثر فشاری که به این روغن وارد می شود و انتقال دمای ناشی از برخورد دیسک و لنت باعث می شود دمای این روغن به سرعت بالا برود و آن را از بین ببرد. علاوه بر این، این نوع روغن کهربایی رنگ دارای خاصیت خورندگی بسیار بالایی است و در صورت نشتی از سیستم هیدرولیک ترمز خودرو و تماس این روغن با رنگ اصلی بدنه، به سرعت رنگ بدنه را از بین می برد.
    • نقطه 4: روغن ترمز محبوب از خودروسازان اروپایی. این مدل روغن در انواع مختلفی تولید می شود و نقطه جوش آن حدود 25 درجه سانتیگراد بالاتر از سری DOT 3 است و در نتیجه دیرتر خراب می شود. مواد گلیکولیک اضافه شده به این روغن باعث کاهش خوردگی و پوسیدگی قسمت های این روغن شده است. همچنین می توان روغن های DOT 4 و DOT 3 را مخلوط کرد. اما ما این را توصیه نمی کنیم.
    • بخش 5: این نوع روغن نسخه پیشرفته تری از سری DOT 3 است که نقطه جوش خشک آن تا 260 درجه سانتیگراد افزایش یافته است. این روغن قادر به جذب رطوبت نیست و در تماس با آب مخلوطی مانند کف ایجاد می کند. این ترکیب مشکلاتی را برای سیستم ABS خودرو ایجاد می کند. در نتیجه این نوع روغن فقط در خودروهای خاصی استفاده می شود.
    • DOT 5.1: این نوع روغن موتور نسخه اصلاح شده DOT4 است که برای استفاده در خودروهای مسابقه ای تولید شده است. نقطه جوش خشک و مرطوب این روغن به ترتیب 270 و 190 درجه سانتیگراد است. این سری روغن ها خیلی گرونه!

آیا می توان دو سری مختلف روغن ترمز را با هم مخلوط کرد؟

پاسخ به این سوال به دو سوال بستگی دارد: 1. نوع روغن ها; 2. نقطه جوش روغن ها

روغن ترمز

از آنجایی که نقطه جوش آن نقش اساسی در ماندگاری روغن ایفا می کند و با توجه به اینکه روغن های با نقطه جوش بالاتر گران تر هستند، می توان با ترکیب روغن های مختلف روغنی به صرفه تر و ماندگاری بیشتر به دست آورد. در این خصوص لازم به ذکر است که روغن های DOT 3، DOT4 و DOT5.1 بر پایه گلیکول و روغن DOT 5 بر پایه سیلیکون هستند. بنابراین نمی توانید روغن گلیکول و سیلیکون را با هم مخلوط کنید.

نتیجه

اگر هنگام یادگیری اطلاعات این مقاله گیج شده اید، نگران نباشید. وقتی صحبت از این بخش مهم از ماشین شما می شود، فقط باید به 3 نکته توجه کنید:

  • در گام اول باید به مکانیسم سیستم ترمز هیدرولیک خودروی خود و اهمیت روغن ترمز به کار رفته در آن پی ببرید.
  • روغن ترمز مناسب برای سیستم هیدرولیک خودرو را انتخاب کنید. در کاتالوگ همراه خودرو نوشته شده است که کدام نوع روغن ترمز با سیستم ترمز هیدرولیک خودرو سازگاری دارد. همچنین می توانید به اطلاعات زیر کاپوت خودرو مراجعه کنید.
  • روغن ترمز را از نظر رنگ و حجم در فواصل زمانی مناسب با عملکرد خودرو بررسی کنید.