بزرگترین خودروسازان خاورمیانه واردکننده ماشین چینی شدند


خودروسازان

اقتصاد 24- کیا چند روز پیش نسخه جدیدی از اسپورتیج را به مناسبت سی سالگی این خودرو معرفی کرد. اولین نسل کیا اسپورتیج در سال 1993 عرضه شد و در 30 سال گذشته به طور مداوم به روز شده است.

تولید خودرو در ایران از سال ها پیش آغاز شده و از نظر قدمت تقریباً برابر با شکل گیری صنعت خودرو در کره جنوبی است. اما در سال‌های بعد، گویی خودروسازان ایرانی و کره‌جنوبی در دو بزرگراه در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند. به عنوان مثال، در همان روزی که کیا از نسخه ویژه سی امین سالگرد اسپورتیج رونمایی کرد، مدیرعامل ایران خودرو با چهره ای خندان و احتمالاً لبخندی مغرور، پارچه خود را درآورد تا حاضران در سالن از واردات خودروی جدید چینی لذت ببرند. اگر حافظه خود را ضعیف کنید، مطمئناً می توانید تصاویر تاریک دیگری را در تاریخ صنعت خودروسازی به یاد آورید.

شماره یک خودروسازان پرمدعا واردکننده می شوند

رونمایی از خودروی شاین مکس آنقدر برای ایران خودرو مهم بود که مدیرعامل شخصا در سالن حاضر شد و پارچه را برداشت تا خودروی جدید چینی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. گویی زمانی ایران خودرو ادعا می کرد که بزرگترین خودروساز خاورمیانه است.

شاین مکس محصولی از شرکت خودروسازی دانگ فنگ است که قبلا H30 کراس را در ایران عرضه کرده بود. شاین مکس با موتور بنزینی در نیمه اول سال و مدلی با موتور هیبریدی نیز روانه بازار می شود.

سایپا نیز موقعیتی مشابه دارد و اکنون به عنوان یک تولیدکننده خواستار شرایط را برای فروش خودروهای وارداتی چینی مانند چانگان CS35 پلاس مهیا می کند.


بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای وارداتی کاهش یافت


شماره دو شاهین در ابتدای انتشار آتش گرفت

خودروی شاهین در روزهای پایانی سال 1398 تحویل شد اما اول فروردین یکی از آنها مقابل نمایندگی آتش گرفت. سایپا با اعلام عدم تحویل این خودرو به مشتریان، منشا آتش سوزی را ناشی از عارضه خارج از سیستم خودرو دانست. قرار بود پس از بررسی های کارشناسی علت دقیق حادثه در اختیار مردم قرار گیرد، اما ظاهراً فرصتی در کار نبود.

طی چند ماه بعد شاهین هم سرش شلوغ بود و چندین بار از طرف خود کارخانه به آژانس زنگ زدند تا یک سری مشکلات را برطرف کنند. موتور هشت سوپاپ قدیمی شاهین همچنان پاشنه آشیل آن است که از تیبا به عاریت گرفته شده است. حداقل دو بار سایپا به طور جدی به فکر تعویض موتور شاهین افتاد اما حداقل تاکنون اقدام عملی ندیده ایم.

شماره سه اصرار بر ادامه تولید پراید

پراید از اوایل دهه 70 وارد ایران شد و تولید آن به طور رسمی تا سال 1397 ادامه داشت. مراسمی برای پراید برگزار شد و به سایپا اعلام شد که از خط تولید خارج می شود، اما پراید در قالب یک وانت زنده است و در کنار آن روح خود را در کالبد تمامی محصولات سایپا از ساینا و کوئیک گرفته تا شاهین دمیده است.

شماره چهار 207 تولیدی با داشبورد 206 و موتور TU3

ایران خودرو برای کاهش هزینه تولید پژو 207 تصمیم گرفت آن را با داشبورد 206 روانه بازار کند. مدتی بعد متوجه شد که با استفاده از موتور TU3 متعلق به 206 می توان قیمت آن را کاهش داد. به همان اندازه که آرزو می کنیم روند فعلی تخریب 207 منجر به ایجاد فرانکشتاین نشود، صمیمانه امیدواریم با وجود همه این اقدامات، حداقل 207 با قیمت ارزان تری به دست مشتریان برسد.

سایپا در سال های گذشته چنین اقداماتی را برای صرفه جویی در هزینه ها انجام داده بود. مثلاً با برداشتن ریسمان روی در، سعی کرد هزینه های تولید پراید را کاهش دهد. با این حال حداقل بین در و همسایه طوری رفتار می کردند که انگار این کار برای ایجاد هماهنگی بیشتر در نمای جانبی انجام شده است.

چند سال پیش، خودروسازان پرمدعا خودرو را با کارت هدیه تحویل دادند تا مشتری بتواند خودش دستگاه پخش خودرو را بخرد.

شماره پنج ادامه تولید وانت زامیاد و بنز 10 تن

نیسان آبی با نام اصلی نیسان جونیور بین سال های 70 تا 82 تولید شد، اما خط تولید آن همچنان در ایران فعال است و اخیرا تصمیم گرفته ایم با صادرات نیسان بلو، گوشت قرمز را به کنیا وارد کنیم. محاسبات نشان می دهد برای موفقیت در این پروژه خطرناک، حدود 11000 وانت نیسان آبی در کنیا به فروش می رسد که ممکن است با آمار ظرفیت تولید مطابقت نداشته باشد.

کامیون 10 تنی بنز معروف به 1924 نیز از جمله خودروهایی است که اکسیر زندگی و راز جاودانگی را به تصویر کشیده است. آلمانی ها در سال 59 خود این کامیون را ساختند و تا سال 95 خط تولید را حفظ کردند اما ایران خودرو دیزل همچنان دست بردار نیست و با معرفی مدل جدید این کامیون را به توربوشارژر، استاندارد آلایندگی یورو 4، ترمزهای ABS جلو و عقب و … مجهز کرده است. سومین محصولی که اصرار دارد تولید خود را در حد وانت نیسان قدیمی و کامیون 10 تنی ادامه دهد، کولر آبی است.

شماره شش لیفت صورت زشت را معرفی می کند

پژو پارس آخرین قربانی بی سلیقگی خودروسازان داخلی است. اگرچه این تصمیم به وضوح طبق استانداردهای اجباری گرفته شده بود و ایران خودرو باید چراغ های روشنایی روز را اضافه می کرد، اما می توانستند به جای سپر ون آریسان با طراحی جدیدی شروع کنند. با توجه به جنس سپر، بعید بود که این کار برای ایران خودرو هزینه زیادی داشته باشد.

ساینا S تجربه مشابهی را در سایپا تجربه کرد، با این تفاوت که ساینا اصلی (خود فیس لیفت تیبا) آنقدرها جذاب نیست، اما ساینا S عمداً زشت طراحی شده است و خاطرات خودروهای دهه 90 را تداعی می کند.

شماره هفت برای ادامه تولید خودرو با نام جدید

پیکان سال ها با همین نام در ایران تولید می شد. پراید هم با وجود رسوایی در بین عوام مثل یک مرد سرش را بالا گرفت اما در دور جدید تولید خودرو شاهد بدعتی نفرت انگیز هستیم. Quik را می توان فیس لیفت تیبا 2 دانست که در عرضه و عرضه اطلس نیز شاهد همین استراتژی بوده ایم و به زودی تیبا Cashier پس از تغییر نام به ساینا با نام سهند به بازار بازخواهد گشت. زمانی که ایران خودرو تصمیم به ترک سمند گرفت سراغ دانا (نسل اول) رفت و به نوعی پژو 206 را جایگزین رانا کرد و با وجود اینکه همه این خودروها نام جدیدی دارند اما قطعات زیادی مانند در و شیشه جلو، چراغ، صندلی، فرمان، اهرم دنده و … را به امانت گرفته اند.

منبع: آینده