صادرات یک درصدی ایران از مناطق آزاد/ عبدالملکی در اندیشه جهانی کردن مناطق آزاد!


صادرات مناطق آزاد

اقتصاد 24- دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی «صف الاول» گفت: به دنبال بین المللی سازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران هستیم، در حال مذاکره با 12 کشور هستیم و به توافق رسیده ایم. با 4 کشور عمان، سوریه، ازبکستان و قزاقستان. مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در 18 ماهه نخست دولت سیزدهم 30 میلیارد دلار ارز غیرنفتی برای کشور تامین کردند.

معاون پژوهشی و آموزشی مرکز تحقیقات توسعه و آینده نگری با اشاره به تاریخچه مناطق آزاد در جهان خاطرنشان کرد: تاریخچه مناطق آزاد به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد که در آن زمان به استثنای برخی بنادر، این واقعیت شروع به شکل گیری کرد. اما در سال 1888، اولین منطقه آزاد تجاری جهان در بندر هامبورگ ایجاد شد و مناطق آزاد در سنگاپور، هنگ کنگ نیز قبل از جنگ جهانی اول ایجاد شد و ما در مورد حضور شانون در ایرلند پس از جنگ منطقه آزاد فعلی چه می دانیم. با. جنگ جهانی دوم آغاز شده است.


بیشتر بخوانید: نامشخص بودن مناطق آزاد ایران بین برنامه ششم و هفتم توسعه


وی همچنین گفت: تجارت آزاد، تولید صادرات محور و سیاست تنظیم مقررات سه رکن اصلی در ساخت مناطق آزاد است.

روزبنان با اشاره به عملکرد مناطق آزاد خاطرنشان کرد: با همه تلاش ها، مناطق آزاد در ایران با اهداف خود فاصله دارند. به عنوان مثال 75 درصد از صادرات چین در شاخص صادرات از مناطق آزاد این کشور بوده است، اما در ایران این رقم یک درصد است و در ایران سهم مناطق آزاد از شاخص سرمایه گذاری خارجی نزدیک به 10 درصد است. پیش بینی ها بله خیلی دور است. با این وجود معتقدم که ایده مناطق آزاد موفق است، اما باید پذیرفت که این ایده هنوز هدف اصلی خود را در کشور ما ثابت نکرده است.